Een dag in onze kleutergroepen.
Hoe ziet een dag in onze kleutergroep er ongeveer uit?
Binnenkomst:
Om drukte te voorkomen gaan de groepen 0-1-2 ’s morgens door de ingang bij de kleuterlokalen naar binnen (grijze deur in het midden van het plein). ’s Morgens mogen de kinderen binnenkomen vanaf 8.20. Wilt u er alstublieft voor zorgen, dat uw zoon/dochter op tijd is, want om 8.30 begint de leerkracht met het programma van de dag. Om de zelfstandigheid van uw kind te bevorderent, stimuleren wij om uw kind vanaf de poort alleen verder naar binnen te laten gaan. Zwaaien voor het raam mag natuurlijk!!
Mocht uw kind echt net op school zijn en het nog heel moeilijk vinden, kunt u uw kind mee naar binnen brengen en steeds verder alleen laten gaan.
Als de kinderen op school komen, hangen zij eerst hun jas aan de kapstok en leggen hun fruit in de fruitbak (de lunch niet, die blijft in de tas aan de kapstok.) Daarna komen zij de klas binnen. Vaak ligt er op de tafel een werkje klaar voor uw kind en hij/zij kan hier bij binnenkomst meteen aan beginnen.
Kringactiviteiten:
Als de juf het aangeeft, ruimen de kinderen hun werkje op. Vaak starten we de dag in de kring.De kinderen hebben een vaste plek in de kring. In de ochtendkring bekijken we samen of alle kinderen er zijn, bespreken we welke dag het is, welke maand het is en wat we op die dag allemaal gaan doen.
Hierbij maken we gebruik van de weekwijzer, de jaarwijzer, de dagritmekaarten en het digibord.
Naast de ochtendkring zitten we gedurende de dag / week ook vaker in de kring. We doen dan verschillende activiteiten zoals: muziek, versjes, voorlezen, tv kijken (wij kijken o.a. naar Koekeloere, het Zandkasteel en Schatkast), schrijfactiviteiten, letteractiviteiten en cijferactiviteiten.
Bij deze activiteiten zitten niet altijd alle kinderen in de kring en de samenstelling van de kringen kan variëren. Soms zit er een deel van de kinderen in de kring. Wij noemen het dan een kleine kring.
In de kleine kring werken kinderen extra met de juf. Als we in de kleine kring zitten, gaat het werklicht
dat in de klas hangt op oranje. Dat betekent dat de andere kinderen de juf niet mogen storen en dat ze zelfstandig met een werkje bezig moeten zijn. Op deze manier heeft de juf de handen vrij om extra te werken met kinderen die extra hulp of extra uitdaging nodig hebben. Als de leerkracht met een groepje kinderen aan het werk is, kan deze de vragen van de andere kinderen niet altijd direct beantwoorden. Zij moeten dan leren omgaan met uitgestelde aandacht. We leren kinderen soms zelf
iets op te lossen en soms de hulp in te schakelen van hun klasgenoten. De zelfregulatie en uitgestelde aandacht trainen we schoolbreed. Dit doen we in alle klassen middels het werklicht en de timetimer. De kinderen zien a.d.h.v. het werklicht of ze stil moeten zijn, of ze om hulp kunnen vragen aan klasgenoten of de juf. Zo weten ze wat er van hen verwacht wordt. Natuurlijk leren ze hoe ze om hulp moeten vragen, maar ook hoe ze een ander het beste kunnen helpen. Zo maken we gebruik van elkaars sterke punten en wordt onze kernwaarde ‘de kracht van samen’ steeds meer zichtbaar in onze school.
Werkles / werken aan taken:
In de klas werken we met het Digikeuzebord. Hierop geven de kinderen aan wat ze gaan doen.
Soms kan dit een werkje naar keuze zijn en soms is dit een verplichte taak. Ze hangen hun naamkaartje bij de activiteit die ze kiezen. De kinderen zijn verdeeld over 5 groepjes. Deze groepjes hebben allemaal een kleur. Deze kleuren komen overeen met de kleuren van de dagen (zie de dagwijzer). Maandag heeft de kleur geel. Dat betekent dat op maandag het gele groepje als eerste aan de beurt is om te kiezen, op dinsdag het rode etc.
De kinderen kunnen kiezen voor activiteiten zoals knutselen, tekenen, computeren, bouwhoek, huishoek, verfbord, leesschrijfhoek, rekenhoek, kleien of een werkje uit de kast (hierin staat ontwikkelingsmateriaal zoals puzzels, kralenplank, lotto, memory etc.) De werkles doen we meestal in beide klassen tegelijk, zodat kinderen in de hoeken op de gang kunnen werken en spelen, samen met kinderen uit de andere groep. In de middag kan ook groep 3 aansluiten.
Iedere week zijn er nieuwe taken. Deze moeten ze aan het eind van de week gedaan hebben. Een taak is bijvoorbeeld een creatief werkje, een werkblad, een constructiewerkje, enz. Nieuwe leerlingen wennen eerst aan de klas en kunnen dan rustig gaan beginnen met het doen van de taken.
Een werkles duurt ongeveer 3 kwartier tot een uur.
Fruit eten:
Elke dag pauzeren we buiten van 10.15 tot 10.30u. Het fruit eten/drinken gebeurt kort daarvoor of daarna. Kinderen worden gestimuleerd om gezonde tussendoortjes mee naar school te nemen. Wij adviseren u om fruit mee te geven waarvan uw kind weer energie krijgt. Ook willen wij u erop attenderen dat 1 ding meestal meer dan genoeg is. Heeft uw kind behoefte aan iets te eten én iets te drinken, zorg er dan voor dat dit gemakkelijk binnen een kwartier op te eten/drinken is. Wij vinden het prettig als er op bekers, pakjes, bakjes etc. de naam van het kind gezet wordt en dat het fruit geschild/ gepeld/ in stukjes gesneden is. Als kinderen dorst hebben op school, mogen zij natuurlijk altijd water drinken.
Buiten spelen / gymmen:
2x per dag wordt er aandacht geschonken aan de lichamelijke ontwikkeling van de kinderen. Bij mooi weer gaan de kinderen vaak buiten spelen. Bij slecht weer en kou gaan we gymmen. Bij het buiten spelen kunnen de kinderen gebruik maken van de zandbak, fietsen/karren, sjouwmateriaal, het klimrek of worden er spelletjes gedaan. De leerkrachten maken een keuze uit deze materialen. Voor het gymmen heeft uw kind gymschoenen nodig. Deze schoenen blijven op school. Graag schoenen met klittenband/elastiek, voorzien van naam (géén veterschoenen). Gymlessen kunnen bestaan uit vrij spel (klimrek en andere materialen), dansen/drama of een geleide les.
Op woensdag hebben onze kleuters gym van onze Leefdocent.
Schrijfdans:
Onze groep 2 leerlingen doen ter voorbereiding op het schrijven in groep 3 het eerste half jaar schrijfdans. In groep 0-1 worden hiervan ook soms dansen gedaan. Groep 2 doet ook een verwerking op papier. De tweede helft van het jaar gaan we voorbereidende oefeningen op een kleiner vlak doen.
De lunch:
De kinderen eten op school gewoon bij de eigen leerkracht in de klas. Rond kwart voor/10 voor 12 gaan wij tijdens een rustige activiteit alvast aan de boterham beginnen, zodat de kinderen voldoende tijd hebben om hun brood te eten en te drinken. Van kwart over 12 tot half 1 hebben we met de hele school pauze. De kleuters spelen dan onder toezicht op het kleuterplein. Hier spelen net als in de ochtendpauze ook de kinderen van groep 3 en 4.
Naar huis:
Om 14.30 uur lopen de leerkrachten met de kinderen mee naar de rode poort buiten. Wij vragen om op een voor uw kind herkenbare plek op hen te wachten. Wij hebben met de kinderen de afspraak gemaakt dat ze naar de juf komen als ze papa/mama of de oppas niet zien. We wachten dan samen binnen de poort of gaan contact met u opnemen. De verschillende bso’s verzamelen de kinderen buiten op de speelplaats.
Uitloop:
Na schooltijd mogen de ouders een kwartier in de klas van hun kind mogen kijken naar wat het gemaakt of gedaan heeft. De kinderen kunnen dan ook hun klas laten zien en erover vertellen. Opa’s, oma’s en oppassen zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Wilt u graag de leerkracht spreken? Spreek ons dan aan op het plein; wij nemen ivm het continurooster tussen 14.30u en 15.00u pauze, maar maken graag een afspraak met u.
Als er ’s avonds, ‘s nachts of ’s morgens vroeg hele belangrijke dingen zijn gebeurd, dan vinden wij het belangrijk om dit ook even te horen. Stuur een berichtje via het ouderportaal of zeg het tijdens de inloop. Aarzel niet om contact met de leerkracht op te nemen bij bepaalde vragen. U bent van harte welkom!