Wat doen we allemaal in groep 6?

In onze groep 6 worden we alsmaar zelfstandiger in het leren en doelen bepalen!

Rekenen:
We werken met de methode Pluspunt. Hierbij oefenen we aan twee verschillende nieuwe doelen per week en herhalen we met de conditietrainer de doelen die we in het blok ervoor geleerd hebben zelfstandig.

De leerkracht kijkt in de lessen per doel wat de leerlingen nodig hebben: wie heeft behoefte aan extra uitleg en wie kan zelf verder oefenen. Voor de hele sterke rekenaars is er de Sprinter voor uitdagend rekenwerk.
Ook de kinderen wordt elke les dmv een Kijk terug opdracht gevraagd om terug te kijken op de lesstof. En bij de conditietrainer wordt regelmatig aan de kinderen gevraagd om te kijken of ze denken dat ze dit doel voldoende beheersen voor de toets die er aan komt.

De software (Bingel-Pluspunt) bekijkt aan de hand van peiltaken hoe ver de kinderen in de in het blok daarvoor aangeboden doelen zijn en zet daarna op niveau van het kind plustaken/ verbetertaken/ herhaaltaken klaar per leerdoel. Helaas is de software niet thuis beschikbaar....

Na steeds een paar blokken hebben we een Rekenlab: dat is een rekenproject warin we het rekenen verbinden met het echte leven. Hierin doen kinderen samen onderzoek en werken aan belangrijke 21e eeuwse vaardigheden in combinatie met het rekenwerk!

In de lessen zorgen we dat net als voorgaande jaren regelmatig handelend gerekend wordt, dit is zeker bij het begin van een nieuw doel belangrijk, zodatt de leerlingen niet alleen een trucje leren, maar echt snappen wat ze aan het doen zijn! Rekenen doe je om er wat aan te hebben, niet omdat je het op school moet leren!

Taal: 
Onze methode Staal Taal gaat uit van 8 thema’s. Elke dag is er een taalles: woordenschat, taal verkennen, grammatica, spreken en luisteren of schrijven. In de derde week is er een toets. Naar aanleiding van de toes werken de kinderen verder op eigen niveau. 

Spelling: 
Bij elke les van Staal spelling wordt een spellingafspraak aangeboden en met bijbehorende woorden ingeoefend (5x per week). Na 3 weken volgt een toets. De aangeboden spellingafspraken komen iedere week terug. Omdat de kinderen deze afspraken moeten herhalen en inoefenen krijgen de kinderen een boekje waarin de afspraken staan vermeld, zodat ze deze bij alle vakken kunnen gebruiken. 

Lezen: 
Blink Lezen is een leesmethode voor groep 4 t/m 8, waarin begrijpend lezen (en luisteren en kijken), technisch lezen, vrij lezen en voorlezen zijn gecombineerd. Blink Lezen bestaat uit vijf thema’s per jaar. Elk thema duurt zes tot acht weken en bestaat uit vaste onderdelen:

- zelfstandig lezen
Alle kinderen lezen in de klas hetzelfde boek: het leesclubboek. Bij het boek horen vier lessen die draaien om leesbeleving, literaire competenties, voortgezet technisch en begrijpend lezen. Als het boek uit is, mogen de kinderen het mee naar huis nemen. Daarna kunnen de kinderen zelf kiezen wat ze lezen.  

-voorlezen
De leerkracht leest een boek voor dat bij het thema past. Bij het boek horen vier lessen. Ook hier draait het om leesbeleving en literaire competenties, maar ook om het versterken van achtergrondkennis en woordenschat.  

-Wereldlezen
In deze lessen lezen en leren kinderen meer over het thema. De lessen bevatten verschillende soorten teksten (non-fictie en fictie) met afwisselende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen aan bod.  

-Minicolleges
4x per thema krijgen de kinderen een korte instructieles over lezen. Hier komen leesaanpakken en -strategieën aan bod, die de kinderen in het minicollege oefenen en daarna toepassen in de les. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun je in een tekst snel iets vinden?

Wereldoriëntatie:
Voor de zaakvakken werken we in groep 5 t/m 8 met de zeer eigentijdse methodes van Blink.
Dit is een digitale methode waarin zelf ontdekken en doen voorop staat. Ze werken vanuit het principe ’Voelen is onthouden’. Elke les bevat een nieuwe uitdaging; een vraag die leerlingen zelf gaan beantwoorden. Deze methode laat kinderen stap voor stap ontdekken en ervaren op het gebied van geschiedenis, aardijkskunde, natuur&techniek. Met prachtige foto’s, duidelijke animaties, filmpjes, haalbare onderzoeken en praktische doe-opdrachten. De les begint samen op het digibord en de verwerking is voor de kinderen in een werkboek of digitaal. Alle kinderen krijgen een inlogcode waarmee ze kunnen inloggen op www.blinkstart.nl of via de symbaloo van onze school. Hier vinden zij hun eigen leeromgeving, de lessen waar we mee bezig zijn, de filmpjes, extra informatie en de bronnenbladen. Deze methode bewijst dat leren niet stopt op school! Voor de toetsen krijgen kinderen een leerblad mee naar huis. Zodat ze deze thuis kunnen voorbereiden. Bij aardrijkskunde leren de kinderen dit jaar ook de topo van Nederland zoals, provincies, hoofdsteden en de rivieren.

Schrijven:
We hebben 1 schrijfles Pennenstreken per week. De kinderen schrijven met potloden en pennen van school. Zonder toestemming mogen de kinderen geen pennen, potloden of gummen van thuis meenemen.

Handvaardigheid/Tekenen:
Kinderen maken kennis met verschillende soorten materialen en technieken.

Muziek\drama: 123 Zing! Dit is een nieuwe uitdagende moderne digitale muziekmethode voor de groep 1-8 met een doorlopende leerlijn. Muziek met een grote database en themaliedjes waarbij ook allerlei materialen gebruikt gaan worden. Kinderen kunnen ook thuis inloggen!

Sociaal emotionele ontwikkeling:
Kwink is een methode voor Sociaal-emotioneel leren. Kwink is gericht op het aanleren van sociale vaardigheden, het herkennen en omgaan met emoties en gevoelens, keuzes maken en relaties hanteren. Centraal staat een positieve groepsvorming. Deze vaardigheden (competenties) zijn, naast het leren van taal, rekenen, lezen enzovoort, belangrijke voorwaarden om succesvol te kunnen deelnemen aan de maatschappij nu en later. Daarnaast blijven we werken met de methode Fides. Fides betekent vertrouwen. De kinderen leren, via sociale vaardigheden, hun eigen gedrag/emoties te sturen. Om dit zichtbaar te maken wordt er gebruik gemaakt van alledaagse symbolen zoals oa de ballon, de sleutelbos, de domino en het ojee/oké kastje. Zie voor meer informatie onze speciale Fides pagina!

Gym:
Per week is er 1 gymles, op de vrijdag, waarin materialen en spellen aan de beurt komen.  De gymlessen worden  om de week gegeven door een vakdocent. De andere week geeft de  eigen leerkracht les. Mag uw kind niet gymmen dan vinden wij het fijn als u dit meldt, of dat er een briefje meegebracht wordt. Op de lange dagen (dit is dus drie keer per week) hebben we ‘s middags ook nog extra momenten om te bewegen in de vorm van een spel of opdracht.

Verkeer:

We werken met de lessen van Veilig Verkeer Nederland om onze leerlingen kennis en een goede houding in het verkeer bij te brengen.

 

Techniek:
We werken 6 lessen met techniekkisten, waarin ze allerlei vaardigheden opdoen.